De Hoop en Willem III aan de Korte Ouderkerkerdijk

OSIM00007001945

Bron Archief Willem III / Stadsarchief Amsterdam

Een Duits clubhuis

Leden van RIC hadden al sinds 1943 een oogje op het clubhuis aan de Korte Ouderkerkerdijk – ook wel incorrect als De Omval aangeduid – van de Deutscher Ruderverein, die als enige Amsterdamse roeivereniging het clubhuis niet had hoeven afbreken.
Die vereniging kwijnde in 1943 namelijk. Ze wilden toen nog niet van hun loods af, maar ze kregen wel zwart op wit een optie op het gebouw, voor na de oorlog.
Met de bevrijding had RIC zijn zinnen op de loods gezet. Maar toen ze op zondag 6 mei gingen kijken, wapperde de vlag van Willem III al in top. En alle andere verenigingen wilden het gebouwtje ook wel hebben.
De Nederlandsche Roeibond werd erbij gehaald. Die besliste dat Willem III en De Hoop het gebouw mochten gebruiken tot ze weer eigen clubhuizen hadden.
Nereus kreeg onderdak bij de VBWJ – Vereniging tot Bevordering van de Watersport onder de Jeugd – onder de Berlagebrug, De Amstel bij de werf van Hinloopen.
En RIC trok op 25 september in Het Kolenhok, de voormalige kolenloods C van Firma Foltu aan de Keulse Vaart, ongeveer waar later de Hell’s Angels hun onderkomen hadden.
In 1952 trok De Hoop uit het gebouw, en RIC nam op 2 maart hun plaats in, en bleef daar tot 1967. Willem III verhuisde in juli 1954 naar de vlakbij gelegen Jan Vroegopsingel.

Bron RIC 1931-1981