Eerste locatie Willem III

Scheepswerf E.J. Bok en Zonen, Kleine Kattenburgerstraat nr. 176, met zeilschip ‘Svartvik’ op 20 juli 1895 | Foto Jacob Olie | Bron Stadsarchief Amsterdam

Kattenburgervaart

De 13- tot 15-jarige broers Egbert, Fije en Cees Bok en hun even jonge buurjongens Gottfried en Arent Meyjes wilden in 1882 lid worden van roeivereniging De Amstel. Maar die vond hen te jong.
Daarom richtten ze op de werven van hun ouders – De Zwarte Raaf van Jan Bok en De Gouden Leeuw van Johannes Meyjes – op 22 augustus een eigen roeivereniging op: Willlem III.

Doordat Johannes Meyjes in 1887 overleed, moest Willem III een andere plek zoeken.
In februari 1888 vonden ze onderdak bij de werf Koning William aan de Hoogte Kadijk waar ze tot 1890 een loods deelden met de vrouwen van roeiclub Sirene.

Bron boek Roeivereeniging Willem III 1882-1892

Op de foto werf De Zwarte Raaf.

Kaart van Kattenburg en Wittenburg, 1850 | Bron Stadsarchief Amsterdam