Ferriby boats

De reconstructie Morgawr in de haven van Falmouth, Cornwall, 2014

Oudste plankenboten

Van de sewn plank boats zijn de Ferriby Boats  (2000 voor Christus) een voorbeeld. Het zijn de oudste van planken gemaakte boten van Noord-Europa die gevonden zijn.

Ferriby-boot 1 – opgraving in 1938 | Foto E.V. Wright, Penn Museum

Maritiem archeologen beschouwen de vindplaats North Ferriby aan de oever van de Humber, niet ver van Kingston-upon-Hull, wel als de oudste gevonden scheepswerf ter wereld. De boten beschouwen zij als de oudste gevonden Europese zeewaardige boten.

Bij North Ferriby aan de Humber: de oudste gevonden scheepswerf ter wereld | Foto Roei!

Drijvende hypothese

In 2013 heeft de universiteit van Exeter samen met het maritiem museum in Falmouth, Cornwall, een zo getrouw mogelijke ‘drijvende hypothese’ gebouwd op basis van de resten van Ferriby-boot 1 om te ervaren hoe zo’n boot zich op zee kon hebben gedragen. Achttien peddelaars hadden plek op de Morgawr, zoals de testboot heette, naar een zeemonster in de baai van Falmouth dat in 1876 voor het eerst ‘gezien’ is.
De boot heeft in 2014 een serie vaarten gemaakt. De 5500 kilo wegende eikenhouten boot nam zo’n anderhalve ton aan water op. Dat gewicht van zeven ton bleek behoorlijk groot te zijn voor de peddelaars en de stuurman. Maar de bemanning leerde snel, de boot bleek bestuurbaar. Toen de boot een halfjaar later uit het water gehaald werd, bleken de taxustwijgen waarmee de planken aan elkaar gebonden waren, nog helemaal in orde. Sindsdien ligt de boot bij het National Maritime Museum Cornwall in Falmouth.

Wat

• Drie boten uit de bronstijd, periode 2000-1700 vC