G. Baay, J.P.G. Thiebout, De Amstel


Begin

Gerben Baay begon als sloepenmaker in een oude cacaomolen van Blooker in Amsterdam, waar nu de Grensstraat is. Rond 1900 had hij zijn loods aan de huidige Saffierstraat (toen Wiegelstraat). Deze foto is uit die tijd.


‘G. Baay Boot-, Sloep- en Giekmakerij’, Wiegelstraat, Amsterdam, ca. 1900 | Bron Historische Kring Loosdrecht

Ouderkerkerdijk, Amsterdam

In 1902 kocht hij een stuk grond aan de Korte Ouderkerkerdijk in het huidige Amsterdam (toen Ouder-Amstel), ongeveer waar nu de Utrechtsebrug is, tegenover uitspanning ‘Halfweg ’t Kalfje’. Hij begon daar zijn werf G. Baaij Bootbouwerij ‘De Amstel’.


Uitspanning Halfweg ’t Kalfje, dat later Het Mirandapaviljoen heette en nu Amstel Boathouse

Met Thiebout

Baaij’s botenbouwersleven is gekenmerkt door financiële problemen, vooral door eigen desinteresse. Daarom zocht hij een compagnon met geld. Dat werd in augustus 1904 de student scheepsbouwkunde J.P.G. (Jan) Thiebout, met rijke ouders in Zwolle. Ze werkten samen in Baay & Thiebout Bootbouwerij ‘De Amstel’.


Vier loodsen aan de Amstel, tegenovervoormalige café ‘Halfweg ’t Kalfje’: Baay, Thiebout, De Amstel en weer Thiebout | Bron Wervenlijst SSRP

Thiebout

Er ontstonden in 1907 weer financiële problemen. Baaij trok zich terug, Thiebout ging door als ‘NV Werf De Amstel’ tot hij het niet meer kon bolwerken, in 1921. Thiebout bouwde vooral zeiljachten.

Baay gaat verder

Baaij vestigde zich als ‘NV Bootbouwerij v/h G. Baay’ naast Thiebout’s ‘De Amstel’, ging in 1912 failliet, en begon weer opnieuw een werf aan de Amstel. Die stopte na financiële problemen in 1918.

Naar Loosdrecht

Met geleend geld zette Baaij in 1914 bovendien een vestiging in Losdrecht op, naast waar de Koninklijke Watersport-Vereeniging ‘Loosdrecht’ zich vestigde, die toen (10 april 1912) pas opgericht.
Baaij kreeg grote bekendheid als bouwer van zeilboten.


Loosdrecht, tweede van links is G. Baaij | Bron Historische Kring Loosdrecht

Wherrybouw

Baaij bouwde in Loosdrecht ook wherry’s. Bouwtekeningen van hem zijn opgenomen in Schepen die voorbijgaan, een ANWB-uitgave uit 1927.

Eenpersoons outrigged wherry, G. Baay, Loosdrecht
Tweepersoons inrigged wherry, G. Baay, Loosdrecht
Tweepersoons outrigged wherry, G. Baay, Loosdrecht

Laatste hoofdstuk

In 1922 stopte Gerben en nam zoon Frits de werf over. Die stopte er in 1965 mee, zie het interview in het Algemeen Handelsblad van 10 augustus 1965.

Wat

  • Botenbouwer
  • 1894-: sloepenmaker
  • -1902: G. Baay Boot- Sloep- en Giekmaker
  • 1902-1904: De Amstel
  • 1904-1907: partner in Baay & Thiebout Bootbouwerij ‘De Amstel’
  • 1908-1912: NV Bootbouwerij v/h G. Baay
  • 1908-1922: NV Werf De Amstel J.P.G. Thiebout
  • 1912-1918: Fa. G. Baaij jr., Amsterdam
Uit programmaboekje Europese kampioenschappen Amsterdam, 1921
  • 1914-1965: Fa G. Baay, Loosdrecht

Bouwer van:


Bron Fries Museum

Algemeen Handelsblad, 10 augustus 1965

Foto uit de krant hierboven


Archief

De Historische Kring Loosdrecht bezit het archief van Baaij.
Het Maritiem Museum Rotterdam bezit een verzameling bouwtekeningen van Thiebout.


Dank

Met dank aan de Historische Kring Loosdrecht.


Bronnen