Het verhaal van Lürßen
Friedrich Lürßen (1851-1916) begon op 27 juni 1875 op advies van zijn vader een eigen scheepsbouwerij in Aumund, bij Vegesack aan de monding van de Lesum in de Weser. Zijn vader had een werf die ook roeiboten bouwde in Lemwerder, aan de overkant van de Weser.
Friedrich bouwde in Aumund eerst vooral voor roeiers uit Bremen, maar de kwaliteit en snelheid van zijn boten sprak zich rond en vanaf 1883 had hij klanten in heel Duitsland.
De werf heeft in 1890 mogelijk de eerste benzinemotorboot ter wereld gebouwd en ging daarna weliswaar veel snelle motorboten bouwen, maar bleef ook volop roeiboten bouwen.
Bijzonder is dat het familiebedrijf ook bij de bouw van grotere schepen vasthield aan houten in plaats van stalen rompen.
Na de ramp van de Titanic ging de werf ook reddingsboten bouwen.
In de jaren 1930 nam de bouw van roeiboten af en in de jaren 1950 stopte Lürßen daarmee.
De werf bestaat nog steeds en bouwt megajachten en marineschepen.
Roeivereniging
Friedrich Lürßen was op 5 februari 1893 mede-oprichter van de Verein Wassersport Vegesack, op de plek aan de monding van de Lesum ongeveer waar nu nog steeds de werf van Lürßen zit. Die werf leverde ook de eerste boten aan de vereniging.
De vereniging was een zeil- en roeivereniging. De roei-afdeling splitste zich op 15 december 1900 af en ging verder als Vegesacker Ruderverein.
Bij Lürßen, ca. 1900
Wat
- Botenbouwer
- In Vegesack, noordelijk van Bremen
- 1875 – nu
Bouwer van:
Bron
‘Sigrid’, ein Bremisches Motorboot, Deutsches Schiffahrtarchiv, 23, 2000, bevat de historische gegevens over de werf.