Oxford-boot 1829



Het origineel

Uit Woodgate’s Boating

Van de eerste race tussen de achten van Oxford en Cambridge, in 1829, is de Oxford-boot bewaard gebleven, te zien in het River & Rowing Museum in Henley-on-Thames. De boot weegt 440 kilo, is 13,80 meter lang en 1,30 breed, heeft vaste banken en geen riggers maar dollen op de boorden. Dit type boot wordt in Engeland Cutter genoemd. De huid is van sparrenhout, het frame van es en eik.
De originele boot is gebouwd voor het Balliol College in Oxford door botenbouwer en -verhuurder Stephen Davies & Isaac King in die stad, een bedrijf dat in 1858 overgenomen werd door het nog steeds bestaande Salters Steamers. De werf zat in Oxford tegenover waar nu het terras van de Head of the River Pub is.

De boot had de lijnen en de constructie van een verlengde Cornish pilot gig. Bouwer Stephen Davies kwam ook uit Cornwall. Over deze boot verschenen lovende stukken in de pers: ‘She was built of English oak as thin as was consistent with strength… No such craft had been built before because no crew weighing over 96 stone (610 kilo) had ever been put together for a match.’


Replica’s

Mark Edwards heeft er replica’s van gebouwd. Die worden gebruikt voor schoolroeien en doen regelmatig mee met wedstrijden voor traditionele boten als de Great River Race.