Tritons eerste blik

Hollandia

14 juli 1883, de Hollandia wedstrijd. De vier van Triton trekt met een voorsprong van 10 lengtes het eerste blik voor deze Utrechtse studentenvereniging.
In de boot zaten I.G. ten Noever de Brauw (boeg), W. Einthoven, W.H. Cox, C.M. Snellen (slag), J.J.F.M. Nooren (stuurman).
Op de foto poseren ze na de overwinning, vanwege de lange sluitertijd moeten ze zo stil mogelijk liggen tegen de Knuppelbrug in de Utrechtse Maliesingel.

Einthoven1883Roei2015_b
Einthoven1883Roei2015_c

Foto: Erven W.H. Cox

Willem Einthoven

Uit bronnen uit de vroegste Tritontijd komt naar voren dat Willem Einthoven een belangrijke rol heeft gespeeld bij de oprichting van de vereniging. Tijdens de oprichtingsvergadering neemt mede-initiatiefnemer Van Dugteren het woord “om den heer Einthoven voor de talrijke bemoeiïngen te danken, welke thans tot gevolg hebben gehad de oprichting van eene Vereeniging.”
Einthoven zou later een grote bijdrage aan de medische wetenschap leveren met de uitvinding van het elektrocardiogram (ECG) in 1902. In 1924 kreeg hij hiervoor de Nobelprijs voor de geneeskunde.

Tekst Johan ten Berg | Afbeeldingen uit zijn archief

Toegangskaartje tot de Hollandia van 1883 | Archief R.V. Fortuna, Stadsarchief Amsterdam

Willem Einthoven