Pirsch Bootswerft


In het oosten

In 1920 begon houthandelaar Friedrich
Pirsch zijn Bootswerft Pirsch in Berlijn-
Oberschöneweide, aan de Spree in het oosten van de stad. De zaken gingen goed tot hij in 1950 door de communistische overheid gedwongen werd te stoppen.


24
28
29
25
26
23
27
terug
verder
Shadow

In 2021 als decoratiemateriaal te koop staande afgedragen Pirsch-boten


Doorgaan

Hij begon in het westen van Berlijn opnieuw, in Alt Pichelsdorf bij Berlijn-Spandau. Veel kampioenen, waaronder 25 olympische, roeiden in zijn boten.
Pirsch was en bleef de enige botenbouwer in West-Berlijn. Hij verkocht zijn boten wereldwijd.


Klaus Filter

In 1949 ging de toen zestienjarige Klaus Filter werken bij Pirsch. Hij kreeg daar zijn opleiding en werd bekend, eerst als roeier en later als vernieuwer op het gebied van botenbouw.


Het einde

Toen Friederich Pirsch in 1975 overleed, namen Rudolf Broschkowski und Dieter Hoppe de werf over. In 2004 nam 2004 Kay-Uwe Brodersen, die op de werf het vak geleerd had, het zaakje over. In 2009 stopte de werf ermee, na 89 jaar boten bouwen. De mallen gingen naar Baumgarten Bootsbau.


Wat

  • Botenbouwer in Berlijn
  • 1920-1950: Tabbertstrasse 4-5
    1950-2009 bij Spandau: eerst Scharfe Lanke 109, later Gartenfelder Strasse 28
  • 1920 – 1950 / – 2009


Deel van een envelop, verstuurd in 1943 en door de nazi’s gecontroleerd.



Advertentie uit 2008