‘Het Fort’ en ‘NV Amsterdamsche Scheepswerf G. de Vries Lentsch Jr’
‘Het Fort’ G. de Vries Lentsch
Ansichtkaart met aan de Grote Die ‘Het Fort’ en houtzaagmolen De Hoop vanaf de Meerdijk (nu Buikslotermeerdijk).
Vader
In 1874 begon Gerardus de Vries Lentsch (1841-1918), die daarvoor als scheepstimmerman werkte op de werf van Meursing in Nieuwendam, een eigen werfje in hetzelfde dorp aan het IJ. Rond 1896 huurde de werf een stuk land dat ’t Fort genoemd werd. Daar moest hij na vier jaar weer weg. In 1900 kocht hij een oud werfterrein aan de Nieuwendammerdijk. Daar noemde hij zijn werf ’t Fort.
De werf groeide sterk, tot 8 hectare en 100 werknemers. Hij bouwde vooral reddingssloepen – grote aantallen -, binnenvaartuigen en jachten.
In 1975 ging de werf failliet.
Wat
- Botenbouwer
- Aan de Kleine Haven, Nieuwendam, sinds 1921
- Amsterdam
- 1874-1975
Bouwer van
- Elida
- Helena, 1916
- HZS1
NV Amsterdamsche Scheepswerf G. de Vries Lentsch Jr
Zoon
In 1917 trok Gerard de Vries Lentsch Jr na ruzie met zijn vader en broers bij zijn schoonouder in Purmerend in. Daar begon hij aan de bouw van een zeilboot die hij zelf ontworpen had en die hij Regenboog noemde. Die werkplaats lag niet aan het water.
Een paar jaar later vestigde hij zich aan de Grasweg als ‘Amsterdamsche Scheepswerf G. de Vries Lentsch’. Die werf startte als bouwer van zeilboten en van allerlei nutsboten. Voor zover bekend bouwde hij geen roeiboten meer.
Hij bouwde in 1937 het jacht Piet Hein voor prinses Juiana en in 1957 lemsteraak De Groene Draeck voor prinses Beatrix.
De werf ging in 1968 failliet toen een Griekse opdrachtgever een al gebouwd schip alsnog niet afnam.
40 jaar
De Waterkampioen besteedde in september 1957 aandacht aan het veertigjarig bestaan van de werf.
De grote hal van de werf bestaat nog, aan de Grasweg 53 in Amsterdam. Het is nu bedrijfsverzamelgebouw De groene draeck.
Deze informatie is ontleend aan SSRP.nl
Wat
- Scheepswerf
- Amsterdam
- 1917-1968