Deichmann [& Ritchie]


Het verhaal van Deichmann

De Duitse koopman Gerhard Deichmann kwam rond 1850 met zijn gezin van zestien kinderen naar Rotterdam. Een van zijn zonen, Emil (1864-1934), had als kind al affiniteit met boten. Hij was in Berlijn opgeleid door Wilhelm Rettig en had een bijzonder oog voor hoe snel een boot kon lopen. In 1885, kort voor de roeivereniging Nautilus werd opgericht, begon hij samen met zijn broer John en de Engelsman John Ritchie een scheepsbouwerij. Het bedrijf had twee vestigingen, een in het Duitse Wyler – waar hij in 1911 de overnaadse 8+ Nautilus bouwde, vlakbij Nijmegen, en een op de zuidpunt van het Noordereiland in Rotterdam.
De vestiging in Wyler heeft minimaal tot 1923 bestaan, toen die de wherry Moldiep leverde.


De oprichting van Deichmann & Ritchie door Emil Deichmann en John Ritchie. Nederlandsche Staatscourant, 10 augustus 1885


Van 1887 tot 1893 huurde de startende roeivereniging Nautilus bij Deichmann & Ritchie een deel van een houten loods aan de Sleephellingstraat op het Rotterdamse Noordereiland.

In 1896 verhuisde de werf naar de Oudedijk, vlakbij de Kralingse Plas.

Inge Deichmann (1953), kleindochter van Emil Deichmann: “Mijn opa roeide zelf ook. Hij won een keer een roeiwedstrijd en toen ze erachter kwamen wie hij was kreeg hij de prijs niet. Dat vonden ze niet eerlijk. Het Utrechtse Viking roeide in Deichmann & Ritchie boten. In Duitsland wonnen ze de ene na de andere wedstrijd. Mijn opa ging mee naar die wedstrijden voor eventuele reparaties en hij kwam terug met een hele lijst aan bestellingen.”


In het midden oprichter Emil. Rechts zijn zoon Gerhard die de werf voortzette. Zoon Hermann (links) bouwde geen boten


“De productie was hoog en het pand aan de Oudedijk werd te klein. In 1916 zijn ze naar de Straatweg in Hillegersberg verhuisd, waar ze aan de Bergse Achterplas een pand kochten met anderhalve hectare grond. Daar bouwden ze een paar loodsen. Tegelijk sloten ze de vestiging in Wyler, waar in verband met invoerrechten halffabricaten werden gebouwd. De boten zijn over de hele wereld verscheept.

Mijn vader Gerhard werd geboren in 1899. Hij kreeg ook belangstelling voor de botenbouw maar hij moest van opa een eigen zaak beginnen: ’Als hij het verprutst, dan schaadt hij mijn naam’. Mijn vader is begonnen onder de naam Gerhard Deichmann, maar uiteindelijk zijn vader en zoon toch samen doorgegaan, nu zonder Ritchie. Mijn vader was heel kieskeuring in zijn materiaalkeuze. Bij de Hillegersbergsche Houthandel aan de Rotte liet hij stapels houtplaten keren tot hij die ene vond die hij moest hebben. Hij bouwde ook zeilboten, tussendoor, als hobby. Mijn vader is in 1962 overleden, hij was pas 63. Dat was het einde van het bedrijf. Ik denk dat we, toen we van de Straatweg vertrokken, alles verbrand hebben, want ik herinner me een groot vuur in de tuin.”

Bron: Van boom tot boot, de evolutie van de roeiboot


Op de werf aan de Straatweg 127 in Rotterdam

Wat

  • Botenbouwer
  • 1885-1962

Waar

  • Rotterdam, Katendrechtsedijk (1886-)
  • Rotterdam, Sleephellingstraat (1886-1896)
  • Wyler, Duitsland (1886-1916)
  • Rotterdam, Oudedijk 201-203 (1896-1916)
  • Rotterdam, Straatweg 127 (1916-1962)

Bouwer van:



Adreslijst Rotterdam 1886
Adreslijst Rotterdam 1892

Weinig bescheidenheid in deze advertentie in De Spiegel, officieel orgaan van het Delftsch Studentencorps, 3 juli 1926. ‘Laganummer‘ ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Laga.