Wedstrijd KNZ&RV 4 en 5 juli 1885

Bron Archief Willem III, Dossier Cramer

Foto uit de nalatenschap van Johan Carel Cramer (1867-1954), de architect van het eerste Schuitenhuis van Willem III.

Bron Stadsarchief Ansterdam

Uit de eerste hand

Roeier Ten Noever de Brauw herinnert zich in 1930: “Die dag mag met gulden letters prijken in de geschiedenis van Triton, daar drie van de vier ploegen als overwinnaars uit de strijd traden, nl. de oude vier, oude twee en jonge vier. Het was in die dagen nog heel wat anders dan tegenwoordig. Toen werd gewoonlijk op het IJ een baan geroeid van 5000 meter, met twee keerpunten, een gelegen in de richting van de Oranjesluizen en een aan de andere zijde aan den kant van het Noordzeekanaal. Met ging af van de tribune op de De Ruyterkade, nam eerste de richting van de Oranjesluizen, draaide om de boei, passeerde dan weer de tribune, draaide om de tweede boei en kwam eindelijk weer aan op de plaats voor de tribune, waar men was afgegaan.”