Peters’ Yard


Topkwaliteit

De familie Peters – William Peters, zijn zoon Nicholas, met familie – had in Polvarth, St. Mawes hun werf waar ze, naast veel andere bootstypen, Cornish pilot gigs bouwden. Omdat de gigs het meest winstgevend waren, specialiseerden ze zich daarin.
Hun boten waren van uitzonderlijke kwaliteit, en zeer hoog geprijsd. In feite was het een monopolie, iedere loods moest een ‘Peters’ hebben. Ook loodsen op de Isles of Scilly kochten hun boten bij Peters.


Hout

De Peters zochten zelf de bomen uit, meestal op het Roseland schiereiland, en zaagden ze zelf om. Daarna lieten ze ze vijf jaar in de modder liggen voor ze ze tot 6 millimeter dunne planken lieten zagen. Daarna werden de planken een jaar aan de lucht gedroogd.
Voor de kiel gebruikte hij Ulmus thomasii, zeer licht en flexibel hout. Maar bij de Newquay had hij daarvoor eikenhout gebruikt.
William en Nicholas Peters werkten de boten in maar één kleur af: wit. Uitzondering was de Treffry. Daar waren ze zo trots op, dat ze hem met lijnzaadolie afwerkten.


De Treffry in Newquay, 2016 | Foto Roei!

Boat race

Waarschijnlijk hebben de Peters Stephen Davies opgeleid. Davies bouwde de boot voor de Boat Race van 1829 voor Balliol College in Oxford, een boot die qua ontwerp en constructie grotendeels overeenkomt met de loodsboten van Cornwall.


Wat


William Peters

Bouwer van deze nog bestaande boten:

  • Newquay, 1812
  • Dove, 1820
  • Bonnet, 1830
  • Slippen, 1830
  • Treffry, 1838
  • Golden Eagle, 1870
  • Shah, 1873
  • Sussex, 1886
  • Campernell, 1895

Bron