Toeren in de Thames skiff


Bruggen

Tot het midden van de negentiende eeuw was London Bridge de enige brug over de Thames in de stad. Daarna werden nieuwe bruggen gebouwd en deed de stoomboot zijn intrede. Roeiers werden overbodig. In deze periode groeide de middenklasse, die voor het eerst beschikte over vrije tijd. Het recreatieve roeien kwam op, mede geholpen door de aanleg van spoorlijnen die het vervoer naar aantrekkelijke plaatsen aan de rivier vereenvoudigden. Vermaak en sportiviteit wilde men met elkaar beleven. Daarbij paste niet meer dat een vreemde aan de riemen hing, men ging zelf roeien.


Boulter’s Lock in de Thames op een mooie zondag rond 1895| Bron Library of Congress Prints and Photographs Division Washington

Messum

De werf van botenbouwer Messum’s in Richmond on Thames, met Thames wherry’s op de stroom

De werf van Messum bij Richmond heeft rond 1850 een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de Thames wherry naar een toerboot, met het ontwerp van de Thames skiff. Cruciaal daarbij was dat Messum bedacht dat het makkelijker is vanaf de wal of een vlot via de zijkant een boot in te stappen dan via een trap en de wiebelige punt van een boot. Daarmee ging de boot weer meer lijken op het Noordse voorbeeld, hij was meer double ended – voor- en achtersteven waren min of meer gelijk – dan de Thames wherry.


Licht

Die Thames skiff was een lichte boot voor een, twee of drie roeiers, met vaste banken. De gebruikelijke afmetingen van een vierrriems Thames skiff zijn 7,90 lang en 1,10 tot 1,20 breed.
Deze boot was een groot succes. In het jaar 1900 waren er 11.284 geregistreerd. Meestal werd er als optie een mast en zeil bijgeleverd.

De bouw van Westminster Bridge | Samuel Scott, 1750

Veel export

Thames skiffs werden in grote aantallen geëxporteerd. Nederland was grootafnemer. De vereniging Het zeilend Scheehout is de behoudsorganisatie voor de scheehouten wherry’s zoals Thames skiffs in Nederland genoemd worden.

Scheehouten wherry’s in actie tijdens de jaarlijkse wedstrijden op de Spiegelpolderplas | Foto HZS 2016

Scheehout

Het scheehout is een onderdeeltje van de boot dat ervoor zorgt dat er niet te veel kapot gaat als een roeier een misslag maakt. Het zit waar de riem op de rand van de boot rust. Bij een misslag breekt het scheehoutje af, waarna het makkelijk te vervangen is.

Scheehoutjes

Argentinië

Ook in Argentinië vaart dit type boten nog rond.

Club de Ragatas La Marina, Tigre, Argentinië