Oudste Scandinavische plankenboot

Hjortspring

Rond 1880 stak men turf in het Hjortspring moeras. Daarbij vond men weleens een plank, lekker voor een vuurtje. Ook vond men veel speerpunten. Toen werd het een poos stil, maar in 1921 trok de curator van het Deense Nationaal Museum ernaartoe. In dat jaar vond hij tal van wapens, in het jaar daarop groef hij de Hjortspring-boot op.

De opgraving

De boot

De achttien meter lange en twee meter brede van lindenhout (Tilia) gebouwde gepeddelde boot is van 350 voor Christus en daarmee de oudste gevonden plankenboot van Scandinavië.
De boot bestond uit vijf planken. De bodem was een grote uitgeholde boomstam, en aan elke zijde waren daarop twee planken vastgemaakt.
De planken waren bijeen gebonden met touw dat van de bast van de linde gemaakt was. Hij was met teer waterdicht gemaakt. De boot bood plaats aan twintig peddelaars en hun wapens.

Op rotstekeningen

De Hjortspring-boot lijkt sterk op afbeeldingen van boten op bronzen artefacten uit de bronstijd en op rock carvings, in rotsen gekerfde tekeningen in Noorwegen, Zweden en Denemarken.

Boot gekerfd in een bronzen zwaard van rond 1600 vC, gevonden bij Rørby, Denemarken

Reconstructie

De originele Hjortspring-boot is te zien in het Deens Nationaal Museum in Kopenhagen. In 1999 is een reconstructie, de Tilia Alsie, gebouwd en die kwam op zee goed door golven van een meter hoog. Die boot is nog steeds te zien en te bevaren in Nordborg op het eiland Als, niet ver van de plek waar de originele boot gevonden is.

Wat

• Sewn plank boat
  • Gepeddeld
  • 20 peddelaars