Sutton Hoo

Anglo-Saksisch graf

Sutton Hoo ligt hemelsbreed een kilometer of vijftien ten noorden van Harwich. Daar werd in 1939 een graf gevonden, waarschijnlijk van de in 624 gestorven Anglo-Saksische koning Raedwald van Oost-Anglia. Daarin lag een schat, een enorme hoeveelheid gouden voorwerpen die nu te zien is in het British Museum in Londen, nu bekend als de Sutton Hoo Hoard – de schat van Sutton Hoo.

Sutton Hoo is nu een nationaal park, open voor bezoek

Overnaads schip

Ook trof men daar de afdruk van een groot overnaads schip aan. Het was 27 meter lang en 4,40 meter breed met plaats voor veertig roeiers. Of het een zeil heeft gehad is niet meer na te gaan. Het eikenhout van het schip was geheel vergaan maar nog traceerbaar door de afdrukken in de bodem, veel ijzeren klinknagels zaten nog op hun plek. Dat was dus het tegendeel van de Nydam-boot, waarbij in de zure Deense grond juist de klinknagels vergaan waren en het hout geconserveerd was. Over het schip van Sutton Hoo is verder niets bekend, de bouwwijze is echter sterk vergelijkbaar met die van de Nydam-boot.
Het jaar 625: na de periode waarin de Angelen en Saxen naar Brittanniƫ kwamen.

Opgraving Sutton Hoo 1939

De gereconstrueerde Helm van Sutton Hoo | British Museum