Dossunet

Louis

Louis Dossunet (1840-) startte in 1858, op zijn 18e, zijn eigen scheepstimmerwerkplaats bij de sluis van Joinville-le-Pont. Hij had twee jongere broers, Émile (1859-) en Charles. Hun vader was sluiswachter.

Charles

Tussen 1878 en 1895 heeft Charles in Parijs op 16-12 quai de la Rapée werkplaats gehad. Het is onzeker of hij daar boten heeft gebouwd of dat het alleen een reparatiewerkplaats was.

Émile

De jongste, Émile, gaat in Joinville bij Louis werken en neemt de werf rond 1906 over. In 1912 fuseert hij met Alexandre Lein die zich in 1908 in Joinville gevestigd had, en Roquebert. De eerste wereldoorlog maakte daar een einde aan.

Een canoë Français gebouwd door Dossunet & Lein & Roquebert | Bron Sequana

Ransand

Ergens tussen 1915 en 1920 draagt Émile de leiding van de werf over aan zijn neef Auguste Ransand, het wordt Socété Anonyme des Anciens Établissements Dossunet. Ransand leidt de werf tot die in 1958 sluit.

Société Nautique Marne

Samen met broer Charles richt Louis in 1876 Société Nautique Marne op. Twee jaar later is hij daar materiaalcommissaris. Ze lenen de club geld om een botenhuis te bouwen onder de voorwaarde dat geen andere botenbouwer zich in de buurt vestigt.

Médaille d’or

Op de Exposition Universelle 1889 in Parijs ontving Dossunet een gouden medaille. Dit is het juryrapport:

Uit Rapports du Jury international, Parijs 1891 | Bron archive.org

Wat

• Botenbouwer
  • Actief van 1858 tot 1958 in Joinville-le-Pont, Frankrijk
  • In Parijs: 1878-1895

Bouwer van:

Plaatje van de Marie Louise

Bron van de afbeeldingen carredescanotiers.fr

Advertentie uit 1926. Saint-Maur-des-Fossés ligt tegen Joinville-le-Pont | Bron pubetcanotage.blogspot.com