De Trekvogels (1923-1933)

De Maand van Hemus, november 2007

Wat

Afgesplitst

De Trekvogels is in 1923 opgericht als afsplitsing van De Maas.
De dissidenten waren het niet eens met de beslissing van De Maas, dat vooral thuis was in het westen van Rotterdam, om in het oosten van de stad, Kralingen, aan de Maas geen clubgebouw op te zetten.

Met Nautilus

De Trekvogels bouwde wel een onderkomen in Kralingen, in 1923, naast en vast aan Nautilus in het stadsparkje de Oude Plantage, bij de watertoren. In hetzelfde park had ook de Deutscher Turn- und Ruderverein haar gebouw.

Mej. v.d. Giessen, roeister bij De Trekvogels, op een albumplaatje uit 1932 van de Vittoria Egyptian Cigarette Company in Rotterdam.
Collectie Bert Appeldoorn

Tien jaar later ging De Trekvogels weer samen met De Maas, en daarmee werden vrouwen voor het eerst als volwaardig lid toegelaten tot De Maas. Vijftig jaar na de bouw verkocht De Maas haar deel van het clubgebouw bij de Rotterdamse watertoren. Het is tot op vandaag in gebruik voor het rivierroeien bij Nautilus.

Handleiding Roeien uit 1930

Blader erdoorheen | Bron Archief Willem III