Glijdende rigger


Patent

William Blakeman patenteerde in 1876 de glijdende rigger. Hij noemde het sliding oar-locks, dus eigenlijk glijdende dollen. Daar waren namelijk eerder patenten voor aangevraagd.


Het patent van William Blakeman
The Illustrated Londen News van 25 september 1954 laat de voordelen van de sliding rigger zien

Niet echt een succes

In de praktijk werd de glijdende rigger geen succes, vooral doordat een rolbankje veel eenvoudiger te produceren was.


Opel

In 1946 was de eerste botenbouwer in Europa Georg von Opel (1912-1971) – inderdaad, van de familie Opel – op zijn Opelit Bootswerft in Frankfurt die een skiff met rolrigger bouwde. Hij won daarin twee jaar later een wedstrijd tegen topskiffeur Messerschmidt. Von Opel vond de boot echter te zwaar en die eindigde in het museum.


Empacher ook

Enkele anderen testten een dergelijke boot nog, maar de uitvinding leek uit beeld, totdat de Duitser Volker Nolte voor zijn doctoraalscriptie aan Empacher vroeg een boot volgens zijn specificaties te bouwen. Daarmee werd in 1981 de Duitser Peter-Michael Kolbe wereldkampioen.
Daarna werd deze rigger steeds meer toegepast.


Verbod, en nu Volans

Twee jaar later verbood de FISA de toepassing om roeiers wereldwijd niet op kosten te jagen. In de eenentwintigste eeuw worden ze weer toegepast op de Nederlandse Volans-boten.

WK skiff 1982: volop glijdende riggers

Volans bouwt uitsluitend boten met glijdende riggers | Foto Volans, 2018