Gegrepen
Kees Harschel roeide in Douarnenez, Bretagne, met ROETS (Roeiploeg Oudleerlingen Electro Technische School) met hun zelf gebouwde sloep Beluga – en zag daar een Cornish pilot gig varen. Die bleek van de vereniging Roseland in St Mawes, Cornwall. Harschel vroeg of hij mocht sturen, dat mocht, en hij was verkocht.
Hij raakte in contact met de Postbank, hij haalde Kees Gramkow (KNZ&RV), die ook sloeproeide, erbij.
Ze stelden een ploeg samen, met daarin leden van TIOG (Trekken is ons genoegen, Rotterdam), ROETS en KNZ&RV, en gingen met de ploeg zeker tien keer naar Cornwall om de gig onder de knie te krijgen. Ze deden dat jaar al mee aan de wereldkampioenschappen op de Isles of Scilly. Ze roeiden daar in de van de Engelsen geleende Bonnet uit 1835.
Het gigroeien – wat men vroeger traditional coastal rowing noemde – met die mooie overnaadse boten, trok Kees Gramkow enorm aan. “Het vraagt veel meer techniek dan het roeien in een sloep.”
Een eigen gig
Kees en Kees pakten door. De Postbank wilde de aanschaf van een gig wel sponsoren en zo gaven ze J&D Currah in Looe opdracht een gig te bouwen, en haalden die in 1995 naar Nederland. Hij werd Blue Lion gedoopt tijdens Sail Amsterdam 1995 en bemand met roeiers van de Electrotechnische School Amsterdam waar Kees Harschel leraar lichamelijke opvoeding was, samen met roeiers van de Koninklijke.
Verkocht
Na een aantal jaren is de boot naar TIOG in Rotterdam gegaan en omgedoopt in De Liefde.
Die naam staat nu op een polyester gig van TIOG, want in 2014 heeft RV Vegt en Spieghel in Nederhorst den Berg de boot overgenomen en totaal gerestaureerd. De gig voer daarna tien jaar onder de naam De Vegt.
In 2024 nam de Kleine Huizer Roeivereniging de gig over, en liet hem restaureren.
Wat
- Cornish pilot gig
- De eerste in Nederland
- Bouwer J&D Currah
- Bouwjaar 1995
Zie ook het interview met Kees Gramkow in Bij Vlagen 2018-3 (het verenigingsblad van KNZ&RV).