Vikingeskibsmuseet Roskilde

Roskilde, Denemarken


Foto: Werner Karrasch | Copyright: The Viking Ship Museum, Denmark

Bouw van reconstructies

Søren Nielsen (1963), hoofd maritiem handwerk en reconstructie bij het Vikingeskibsmuseet in Roskilde:
“In het Vikingeskibsmuseet maken wij reconstructies van de gevonden boten. Als er ergens een schip wordt opgegraven, gaat de archeoloog met zijn specifieke kennis aan de slag: opmeten, dateren, conserveren. Als dat gedaan is, begint het voor ons. Wij laten een botenbouwer meekijken, een timmerman, een touwslager, een zeilmaker. Deze vaklieden zien dingen die de archeoloog niet ziet en stellen nieuwe vragen: over de houtsoort en de houtbewerking, over de bouwwijze, over de gereedschappen. Een ander doel van de reconstructie is om de vaareigenschappen van de boot te leren kennen: hoe roeit en zeilt hij, hoe koersvast is hij, wat doet-ie in verschillende omstandigheden? Met de antwoorden ontstaat een completer beeld, als het ware een foto van die tijd.”


15.000 mensuren

“Wij weten nu dat de bouw van de replica Sea Stallion van de Skuldelev 2 zo’n vijftienduizend mensuren kost. We zijn ermee naar Dublin gevaren en weten daardoor ook hoeveel voedsel, water en andere bagage je nodig hebt. Dat samen geeft aan hoe groot de logistieke operatie geweest moet zijn. Hoe deden ze dat destijds, waar haalden ze de menskracht vandaan, waar haalden ze het hout vandaan? Met dat soort vragen begint de zoektocht naar meer kennis.”


Het hout

“We weten niet goed hoe de bossen in de Vikingtijd eruit zagen. Het lijkt erop dat er wetten waren die bepaalden wie welke bomen mocht kappen. Maar dan nog blijft de vraag waar ze het benodigde hout vandaan haalden, alleen al gegeven de enorme omvang van de bomen. Voor die vraag stonden wij ook bij de bouw van de reconstructie van de Skuldelev 1. Wij wisten dat de boot oorspronkelijk gebouwd was van naaldhout uit de noordelijke delen van Scandinavië. Maar naaldbomen die groot genoeg waren konden we niet vinden tot een botenbouwer ons vertelde dat dergelijke grote bomen op de bodem van de Sognefjord liggen. Later is via dendrochronologie vastgesteld dat de oorspronkelijke Skuldelev 1 ook aan de Sognefjord gebouwd moet zijn.
Al dit onderzoek levert fascinerende verhalen op. Die tekenen we op en geven we in ons museum door.
En er zit hier nog heel wat in de grond, de kustlijn lag vroeger honderd meter landinwaarts.”


Animatie van de bouw van een reconstructie

Søren Nielsen | Foto Roei!, 2017

1A9A5692
1A9A5694
1A9A5696
1A9A5695
1A9A5722
1A9A5723
KT_P7727
1A9A5720
KT_P7726
1A9A5727
1A9A5697
previous arrow
next arrow


Web: vikingeskibsmuseet.dk


Foto’s Roei! 2017