Leermeester
Wilhelm Rettig was vooral architect. Maar, korte tijd, ook botenbouwer. Bij hem op zijn Neue Bootswerft in Berlijn werkte de Schotse botenbouwer John Ritchie tot hij in 1885 naar Rotterdam vertrok om daar samen met Emil Deichmann de werf Deichmann & Ritchie te beginnen.
Berliner Ruder-Club
Op 5 november 1880 richtte Rettig samen met twintig andere enthousiastelingen de Berliner Ruder-Club op. Rettig was de instructeur, en behaalde in 1881-1882 drie overwinningen als roeier. De club vestigde zich met een eigen botenhuis aan de Stralauer Allee.
Vernieuwer
Bovendien werkte Rettig op een eigen werf aan de Stralauer Allee 12 aan de verbetering van het roeimateriaal. Hij maakte ook aanspraak op de uitvinding van het rolbankje. Verder: holle riemen, en een acht met riggers en rolbankjes op posities 1 en 8.
Het blad Wassersport wijdde in 1885 een artikel aan zijn vernieuwingen.
Het einde Rettig’s betrokkenheid
In 1887 verkocht Rettig zijn werf aan botenbouwer Phahler, en wijdde hij zich aan de bouw van de Rijksdag in Berlijn, en in 1890 werd hij Stadtbaumeister in Dresden. Phahler zette de werf onder de naam W. Rettig voort.
Otto & Deutsch
Pfahler verkocht de werf in 1890 aan zijn medewerker W. Otto en zeilbotenbouwer Wilhelm Deutsch, zo meldt Wassersport van 27 maart 1890. Zij zetten de werf voort onder de oude naam, W. Rettig, op het terrein van Deutsch in Stralau.
Op het oude terrein van Rettig vestigt zich de roeivereniging Sport Borussia.
Wiking
In 1896 richtte Rettig samen met Eugen Holy de Rudergesellschaft Wiking Berlin op. De acht van die vereniging roeide namens Duitsland op de Olympische Spelen van 1936 naar brons.
Wat
- Rettig (1845-1920) was architect
- Startte met George Tarryer in 1883 een werf
- Zette die later dat jaar zelfstandig voort
- In Berlijn, Stralauer Thor 12
Rettig schreef in het boek Der Rudersport een stuk over ‘de Engelse roeihaal’.