Immaterieel erfgoed?
De Stichting Museumreddingsboot Terschelling heeft onlangs bij degenen die daarover gaan verzocht de lancering van de paardenroeireddingsboot op Terschelling te kenmerken als immaterieel erfgoed in Nederland. De ‘gelanceerde’ boot – Secretaris Schumacher genaamd – is in 2006 gerestaureerd op een kiel uit 1900 en is nu een toeristische attractie, maar het gaat hier helaas slechts om de tewaterlating.
Het kenmerk ‘immaterieel erfgoed’ is al verleend aan dingen als – en wie kent ze niet?:
De Bidweg van de Sterre der Zee, de Grote Zwaagse Carnavalsoptocht, het Slurpen van Papeda, Papierscheppen Doesburg, Papierscheppen Rotterdam en Het Waterwonen
Dan spreekt zo’n boot ons toch meer aan, het roeien met die tienriemssloep, daar gaat het om.
Oudste reddingssloep ter wereld
De oudste reddingsboot ter wereld vind je aan de oostkust van Engeland, in het plaatsje Redcar. Zetland, zo heet die boot. Dat is ook een tienriems sloep, maar dan overnaads gebouwd, de bouwtechniek van het noorden van Europa.
De Zetland, uit 1802, was de elfde van de eenendertig reddingsboten die Henry Greathead (1757–1818) bouwde. Het was een overnaadse eikenhouten boot met koperen klinknagels, gebaseerd op de van origine Noorse yoal. De ronde kiel – wendbaar! -, toepassing van kurk – drijfvermogen! – en de gelijke voor- en achtersteven, met bij elke steven een roerganger, maakten de boot zeer geschikt voor z’n doel.
Toch weer die Nederlanders
De in 1767 in Amsterdam opgerichte en nog steeds actieve Maatschappij tot Redding van Drenkelingen was de eerste organisatie ter wereld die zich met het redden van drenkelingen bezighield. Hoe de Engelsen dat idee kopieerden, lees je in de Reddingsbootzaal van het Roeimuseum.