De eerste 400 Roeimuseum-zalen

Verdwaal!

Het Roeimuseum bestaat zoals ieder museum uit zalen. In een fysiek museum hangt, ligt en staat van alles in de zaal. Dat is in Het Roeimuseum ook zo, er zijn zalen, zaaltjes, kamers. Er is een filmzaal en een leeszaal. Kortom verdwaal in Het Roeimuseum.

Nu de eerste 400 zalen, zaaltjes, kamers en vitrines zijn ingericht, is het tijd om wat rond te toeteren, met een nieuwsbrief. Onze nieuwsbrief verschijnt eens per 100 nieuwe zalen, zaaltjes, kamers en vitrines en is bedoeld voor alle geïnteresseerden in de roeisport. In elke nieuwsbrief melden we de laatste ontwikkelingen. Het Roeimuseum is een museum, dus alle nieuwsbrieven worden bewaard, je vindt ze altijd onder roeimuseum.nl/nieuws.

Waarom roeimuseum.nl?

Tijdens de research voor het boek Van boom tot boot en voor het blad Roei! heb ik veel op roeiboten gerichte museum-achtige plekken bezocht. Die hadden drie dingen gemeen:
(1) de initiatiefnemers zijn zeer gemotiveerd en de musea zeer sympathiek, maar
(2) ze trokken weinig tot geen bezoek en
(3) het kan financieel niet.

De roeizaal van het museum in Henley

De grote musea met aandacht voor schepen en boten, of het nou in Rotterdam is, Londen, Falmouth, Amsterdam, Hamburg, Bremerhaven of waar dan ook, hebben één ding gemeen: ze hebben praktisch geen interesse in kleine boten. Ze hangen graag een groot achttiende-eeuws doek aan de muur, maar op het minieme toelichtingskaartje gaat het alleen over de stoere driemasters die elkaar tot zinken aan het brengen zijn en niet over de reddings-, kapiteins- of koningssloepen die er evengoed op staan.
Dan hebben we nog het River and Rowing Museum in Henley, Engeland, dat voor Engelsen met een roeihart leuk is, maar verder door de geringe omvang en diepgang teleurstellend: het is geen reis waard. Je moet er wel even naartoe als je toch in de buurt bent, maar dat is het dan ook.

Wat dan wel?!

Waar musea in de regel een gebouw hebben en als bijzaak een website, pakken we dat voor de roeisport omgekeerd aan.

• We bouwen een museum in de vorm van een website die het roeien dekt en conserveert vanuit de historie tot in het heden,
  • met online exposities, met mogelijk de uitgave van expositiecatalogi, boeken dus, en
  • tijdelijke fysieke exposities van boten, foto’s, films, tekeningen.
  • We beperken ons in principe tot Nederland. Buitenlandse botenbouwers waarvan nog boten in Nederland zijn: ja. Buitenlandse roeiers en verenigingen: nee.
  • Geen gebouw. Althans, nu niet. Als we de kans krijgen dan pakken we die, waarbij we dan wel om steun gaan vragen.
De roeiverenigingen-zaal van het Roeimuseum zal op den duur alle roeiverenigingen bevatten die er ooit geweest zijn in ons land. De zaal is chronologisch opgebouwd.

Voor de fysieke exposities en uit cultuurhistorisch oogpunt is het nodig dat niet alle oude boten in de fik gestoken worden, zoals in het verleden nogal eens gebeurde.
Voor scheehouten wherry’s is er al sinds 1990 een doeltreffende en levendige behoudsorganisatie, Het Zeilend Scheehout.
Voor andere roeiboten – wedstrijdboten en de overige toerboten dus – is er de vereniging Oud Roeiend Hout, die gericht is op houten wedstrijdboten. Die club zou dolgraag actiever worden.

Museumwaardige meer dan een eeuw oude wherry’s: resultaat van restauratiewerk van de leden van Het Zeilend Scheehout. Dit is de single Thames skiff Wilstertje van Margot Bos en Bart Schraag, die het idee van een online roeimuseum opperde.

Heeft u iets voor het museum?

Her en der op roeimuseum.nl staat in opbouw. Waar we naartoe willen, vertellen we volgende keer. Maar als u een beetje rondstruint in het museum, dan komt u wellicht op ideeën. Over uw vereniging, over iets wat in uw bezit is, uit de roeihistorie van de familie. Laat het ons weten, dat maakt het museum steeds leuker en mooier. En zeg het voort, maak anderen bekend met het museum en deze nieuwsbrief.
We zijn te bereiken via het@roeimuseum.nl.

Voldoende voor nu

Volgende keer gaan we nog even verder over dit soort dingen, zoals waar komt het geld vandaan. Of, die vraag toch alvast beantwoordend: het is een a-commerciële activiteit van liefhebbers, om dat ouderwetse roeiwoord nog maar eens te gebruiken, dus er is geen winstdoel. Het hangt onder de Stichting Roei!, de uitgever van Roei!, het blad voor alle roeiers.

Museaal in het groot

We eindigen elke nieuwsbrief met iets uit het museum, in het groot. Deze keer is dat een karikatuur van Jan Maurits de Jonge (1940-2017), gemaakt toen hij met Njord de Varsity won in 1963. Hij roeide tot kort voor zijn overlijden bij KR&ZV De Maas en was mede-oprichter van het blad Roei!. Tekenaar is Sytze Henstra, aan wie we ook een kamer gaan wijden in het museum. Van hem heeft Bert Appeldoorn een groot aantal roeierskarikaturen in zijn collectie. Die komen allemaal in het museum te hangen, Jan Maurits en zijn hele ploeg hangen er al.