Het Roeimuseum | 15 september 2021

Ooit van gehoord?

Thesos

Bij het onderzoek voor dit museum komen we verenigingen tegen die ons onbekend waren. Sommige hebben misschien nauwelijks een jaar bestaan, maar een enkele andere is meer dan vijftig jaar actief geweest.

Wat dacht je van Thesos, dat staat voor ‘Tot Heil En Sterking Onzer Spieren’. Opgericht in Amsterdam in 1890, en waarschijnlijk kort daarna ter ziele gegaan.
De naam is daarna vaker gebruikt. Zo richtte ene Jan van Eer in 1909 in Suriname een turnvereniging op met die naam, een vereniging die vele jaren bestaan heeft. Natuurlijk komt de vraag op of er een verband is met die roeiclub – maar dat hebben we niet kunnen ontdekken.

Ons Huis

In Amsterdam heeft van 1892 tot 1984 de buurthuisvereniging Ons Huis bestaan, met op den duur een hele reeks buurthuizen. En in 1925 startte Ons Huis met roeien, vanuit het adres Grote Wittenburgerstraat 164. De leden onderhielden de boten zelf.
Jan Kuiken, die nu bij Isala roeit, meldde dat hij daar in zijn jeugd geroeid heeft, en hij stuurde enkele foto’s uit 1970. Hij zegt:

Wij voeren geregeld op het IJ en door de grachten. En in de zomer een week naar Vinkeveen, waar we dan met twee boten in ongeveer 5 uur heen roeiden.
In de wintermaanden was het onderhoud aan de boten en riemen. Die schuurden we dan helemaal met puim en we lakten ze daarna. We hadden vier boten en in de laatste jaren ook nog een skiff.
Het clublied zit nog steeds in mijn hoofd.

Foto’s Jan Kuiken

Roei- en vischclub Medusa

We kennen heel wat verenigingen die roeien en zeilen combineren. Maar Medusa in Den Haag is de enige ‘roei- en vischclub’ die we tot nu toe zijn tegengekomen. Je had zelfs Medusa uit 1887 en Medusa II uit 1889. De eerste had geen roeien in de statuten, de tweede wel. En zowaar, ze nodigden roeiend Nederland uit voor een grote roeiwedstrijd.

Of de wedstrijd ooit gehouden is, is nog de vraag. In elk geval is nadien niets meer vernomen van Medusa. Ze roeiden trouwens in het Kanaal der Waterverversing, het open riool van Den Haag.

Dwaal door het Roeimuseum