Het Roeimuseum | 27 februari 2022

Sigarettenplaatjes met roeiers

Vanaf nu gaat Roei!, het blad voor alle roeiers, in elk nummer aandacht besteden aan opvallende, bijzondere verhalen uit Het Roeimuseum.

In het net verschenen februarinummer gaat dat over een sigarettenfabriek in Rotterdam. Die op een plek zat waar De Maas – dat daar in 1870 na een brand haar resterende gieken stalde -, Nautilus en de Deutscher Turn- und Ruderverein – die daar vlakbij hun drijvende clubhuizen hebben gehad – en ook de Koningssloep – die daar gebouwd is – historische banden mee hebben.

Die sigarettenfabriek publiceerde plaatjesalbums, met ook roeiers op de inplakplaatjes. Zoals de skiffeurs Ooms van ARSA en Van Blijenburgh van De Amstel. Die twee hebben op 2 juni 1932, tijdens ‘de koninklijke’, in de voorwedstrijden tegen elkaar geroeid. Ooms won.

Het Roeimuseum vanaf nu in elk nummer van Roei!