Het Roeimuseum | 30 januari 2022

Frida le Cosquino de Bussy

Dat de heren vertrouwen hadden in de dames was te danken aan de houding van de dames

Met deze woorden besloot Frida le Cosquino de Bussy haar afscheidsrede bij haar vertrek uit het Roeibondsbestuur in 1951, toen zij voor de tweede keer aftrad. Maar er kwam ook nog een derde keer.

Dit is het verhaal van de vrouw die zich als roeister, als bestuurder van de Leidse damesstudentenroeivereniging De Vliet, als de eerste vrouwelijke roeibondsbestuurder, als Chef d’Équipe, als eerste vrouwelijke kamprechter, enorm heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het nationale en internationale raceroeien voor vrouwen. Haar inzet droeg bij aan de eerste Europese kampioenschappen voor vrouwen. Het is het verhaal van iemand, die weliswaar uit het zicht is geraakt, maar een plaats verdient in een Hall of Fame.  Een verhaal met mooie beelden uit het familiearchief.

Een foto die vaak gebruikt is in stukken over damesroeien: de acht van De Vliet, met Frida op slag, na hun overwinning op de Hollandia Roeiwedstrijden van 21 mei 1932 | Bron cosquino.nl

Historische reis door Limburg

In 1905 kwam Arthur Imkamp terug uit Duitsland, waar hij met de roeisport kennis had gemaakt, en richtte een jaar later in Venlo de roeivereniging Wiking op, in het jaar dat in Utrecht Viking werd opgericht. Wiking heeft niet lang bestaan, waarschijnlijk ook doordat Imkamp naar Roermond verhuisde. Daar richtte hij in 1909 samen met anderen de roeivereniging Maas en Roer op. Door afsplitsing van de roei-afdeling ontstond in 1978 uit deze club de roeivereniging Aeneas.

In Venlo werd in 1931 de watersportvereniging De Maas opgericht. Aanvankelijk werd er wat aan roeien gedaan, daarna heel lang niet, maar in 2012 vond een herstart plaats.

De verhalen van deze Limburgse verenigingen worden en zijn in het museum opgenomen. De reis in Limburg gaat nog even door, wordt dus vervolgd.

Dwaal door Het Roeimuseum!